Bloemwerk maken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Corrola Joosen - WaarBenJij.nu Bloemwerk maken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Corrola Joosen - WaarBenJij.nu

Bloemwerk maken

Door: Corrola

Blijf op de hoogte en volg Corrola

19 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Omdat Sharon zich al een paar dagen niet lekker voelt ga ik haar helpen. Ze heeft een aantal bestellingen voor een groot hotel en voor staats olie. Twee belangrijke klanten die ze niet mag teleurstellen. We rijden in alle vroegte naar de groothandel voor het inkopen van de bloemen. Met een busje vol keren we terug naar de winkel. De winkel moet open,de bloemen op water gezet en de bestellingen gemaakt worden. Het is een volle, drukke dag! We lopen diverse keren op en neer om vazen en potten te halen en te brengen naar het hotel. Voor staats olie moet er een spreek gedeelte aangekleed worden, tafelstukken gemaakt en ook nog een "bloemen loper " voor in het midden van de zaal. We gebruiken tropische bloemen zoals Heleconia`s,kurkuma`s en gingers( deze spuiten we goud.....oei, beetje fout maar toch wel mooi). We combineren ze met chrysanten. Dit zouden we in Nederland nooit doen maar chrysanten zijn sterk en vullen goed. (Fotos op facebook)
Als we ter plekke de laatste bloemen erin steken, de finishing touch, snijd Sharon zich echt gigantisch in haar vinger. Het bloed druipt op de grond. Snel rent ze weg om de vinger te laten verbinden. Ik schrik me rot, het ziet er echt heel lelijk uit. Ik vind dat Sharon naar de eerste hulp moet gaan omdat ik denk dat het gehecht moet worden maar daar wil ze niks van weten, er is werk te doen. Met een vinger dik ingepakt in het verband werkt ze dus gewoon door. In de winkel maken we de andere bestellingen af en leveren die bij het hotel. Ondertussen stuurt Sharon het tuin personeel ook nog aan. Deze 3 werknemers zijn in dienst van de winkel maar verzorgen de tuinen van het Royal hotel, wat precies achter de winkel ligt. Ik neem mijn petje af voor Sharon, het is niet makkelijk hen aan te sturen. Wanneer er een drupje regen valt (het is regentijd nu......) schuilen ze tot er dan ook geen drupje meer valt. En dan is het pauze en dan gaat het weer regenen.....
En regenen kan het hier, wow! Het heeft wel wat om zo samen bloemwerk te staan maken, bloed heet terwijl de regen met bakken naar beneden komt.
Het is leuk om zo met Sharon te werken, voelt heel vertrouwt. Ik vind het fijn dat ik haar kan helpen en leuk om deze ervaring mee te pikken.
Tegen half 5 zijn de bestellingen klaar en doet Sharon haar vinger zo zeer dat ze besluit er toch maar even iemand naar te laten kijken. Samen rijden we naar Faiza (waar ik de workshops geef), 1 van haar kinderen is thuis, zij is een arts in opleiding en wilt wel even kijken. Het hoeft niet gehecht te worden. Dat stelt mij nog meer gerust dan dat het Sharon doet. Wel moet t weer schoongemaakt en verbonden worden. Er wordt aangeraden om een paar dagen niet te werken. Ik vind dat ze hier echt naar moet luisteren, gelukkig doet ze dat ook.
Als troost voor de schrik krijgen we van Faiza een lekker bord Moksi alesie mmmm heerlijk! Rijst met vis,kool en gele erwten.
We besluiten om nog even naar "het Vat" te gaan. De schrik was wel erg groot dus is niet zomaar weg. Hier is echt nog wel een lekker glaasie voor nodig!

  • 20 Juli 2014 - 14:20

    Fred:

    Erg leuk om te lezen dat je zo fijn samenwekrt me Sharon; grappig dat je dit met een oud-leerling in Suriname staat te doen. Wie had dat ooit gedacht een paar jaar geleden toen Sharon voor het eerst je klaslokaal binnenstapte :)

    Oja, kun je het recept van de Moksi Alesi meekrijgen denk je? Op de foto zag het er erg lekker uit en ik ben erg benieuwd hoe het smaakt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corrola

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 6880

Voorgaande reizen:

10 Juli 2014 - 18 Juli 2014

Lesgeven in Suriname

Landen bezocht: